Terashima Design Co.

世界一になろう。

今はもうポスターなんてオールドメディアで、デジタルサイネージに取って代わられているけれど、たとえば昨年行われた国際コンペティション「世界ポスタートリエンナーレトヤマ2021」には6000点近いポスターが世界中から集まって、その数は前回の倍近い。デザイナーにとってポスターはまだまだ作りたい衝動に駆られる魅力的な媒体なんだと思う。
今も世界各国でさまざまなポスターコンペが開催されていて、最近は小さな画像を送るだけで出品は完了だし、出品料が無料のところが多い。昔は一枚のポスターを出品するために数十枚単位で印刷の発注をしていたから、安くても一作品につき10万円はかかっていたように思う。今はパソコンさえあれば、ほぼノーリスクで作品が出来てしまう。実はこれがすごいことだということが意外と認識されていない。いつも若いデザイナーや学生たちに言っているけれど、どんな業界でも世界の舞台で戦うのはたいへんなことで、いきなりワールドカップのピッチに立てたりはしないし、ウィンブルドンの本戦にも出られない。でもポスターコンペはデータを送るだけですでに土俵に上がっているので、世界のトップデザイナーが横にいたりするわけだ。メジャーリーグで大谷選手と対戦してるようなものだね。だからスタッフたちにはどんどん出品させてきた。「世界一になろう!」っていうのが自分の口グセ。それぞれのコンペで一位になるのはたったひとりだから簡単じゃないけれど、そこを目指すっていうのが楽しいわけで。いつも世界一をイメージしていれば、日本一がそんなにたいへんじゃないかも、なんて気になってくるし。とにかく「自分には無理」みたいな制限をはずして潜在意識を書き換えれば、想像以上の現実がやって来るってことを体験してほしくてね。作品を送ってみるとホントに想像を超えた結果が出るもので、金賞や銀賞や銅賞を何人もが受賞してる。入選だけなら数え切れないぐらい。そうやって得た自信が「自分は大丈夫なんだ」って勇気を与えてくれるから、もっと上を目指したくなるわけで。とはいえ、一番にならなきゃダメというわけじゃなくて、そこを意識して近づこうとすることに意味があるんだね。だいたい僕も日本一ですらないわけで。結果はどうあれ、そこに向かって作品を作ってるときが一番幸せな時間かもしれない。そんな時間が多くあるこの仕事(というより遊びに近いけど)が出来ている自分はホントに幸せだと思う。せっかくデザイナーになったなら、こんなワクワクすることに参加しない手はないと思うけどなあ。

Be the best in the world

Nowadays, posters are old media and have been replaced by digital signage, but for example, the international competition “World Poster Triennale Toyama 2021” held last year attracted nearly 6,000 posters from all over the world. Almost double the last time. I think posters are an attractive medium that still inspires designers to create.
Various poster competitions are still held around the world, and these days all you have to do is send a small image to submit your poster, and in many cases there is no entry fee. In the past, each poster would have to be printed in batches of several dozen to be exhibited, so I think it would have cost 100,000 yen per piece at best. Nowadays, as long as you have a computer, you can create works with almost no risk. In fact, it is surprising that people do not realize how amazing this is. As I always tell young designers and students, competing on the world stage in any industry is difficult, and you won’t suddenly be on the pitch at the World Cup, or even the main tournament at Wimbledon. But in a poster competition, all you have to do is send in the data and you’re already in the ring, so the world’s top designers are sitting next to you. It’s like playing against Ohtani in the major leagues. That’s why we have had our staff exhibit more and more items. My favorite phrase is “Let’s become the best in the world!” Only one person can win first place in each competition, so it’s not easy, but it’s fun to aim for that goal. If you always imagine yourself being the best in the world, you start to realize that being the best in Japan might not be such a big deal. In any case, I want you to experience that if you remove the limitations of “I can’t do it” and rewrite your subconscious mind, a reality beyond your imagination will come to you. When we send in our works, the results are truly beyond our expectations, and many of us have won gold, silver, and bronze awards. I can’t even count the number of people who got selected. The confidence I gained this way gives me the courage to say, “I’m okay,” and that makes me want to aim even higher. However, that doesn’t mean you have to be the best; it’s important to keep that in mind and try to get closer. I’m not even the best in Japan either. Regardless of the outcome, the time I’m happiest is when I’m working towards that goal. I feel really lucky to be able to do this job (or rather, it’s more like play) that gives me so much time. If you’re going to become a designer, I think you have no choice but to participate in something exciting like this.