Terashima Design Co.

Sapporo Eki Sougou Kaihatsu

ダンデライオン・コンパス サイン

2004

  • AD,D : MASAYUKI TERASHIMA
  • CD, : MIHOKO FURUYA

プラス・エスの古谷美峰子さんとは長いおつきあいです。
たいして歳は離れていませんが、僕が造形デザイン専門学校の学生だったころ講師をされていたんですね。

古谷さんの授業は他のどの授業とも一線を画していて、
ただイラストを描いたりしたい僕にとっては苦しいものでしたが、やけに記憶に残ってます。

鉛筆のように削った割りばし(だったかなあ?)を使って左手でいろんな線を引くとか。
これって自分が予想できない形が現れるんで、
今の自分だとなるほどという感じですが当時はその真意をつかみきれませんでしたね。

卒業後しばらくしてから、やっと古谷さんの普段の仕事を知りました。
デンマークの世界的なアーティスト、ペア・アーノルディと親しくしていて日本のクライアントと結びつけるなど、
アートやデザインをベースにプロデュースしていたんですね。

おかげでペア・アーノルディのポスターからは、
僕が作品づくりをはじめたころにとても影響を受けましたし、いまだに自分の根っこに残っています。
シンプルな形と少ない色数の強い面で構成されたアーノルディのヴィジュアルが大好きだったんですよ。

余計なことをいろいろ言わなくて頭のいいデザインなんですね。
古谷さんは彼に直接会う機会も作ってくれて、本人から刺激ももらいましたし
本当にずっと育ててもらっているという感じです。

そんな古谷さんが展望室のアートワークの話を持ってやって来たのは、
JRタワー開業の1年前ぐらいだったでしょうか。
シンボルになる羅針盤とエレベーター内の壁面デザインをしてほしいというものでした。
コンセプトは「心の旅」という抽象的なもの。
展望台というのは目の前に見える風景だけでなく、その向こうにある街や他の国まで想像させる場所だという意味でした。

何案か作りましたが、その中のタンポポの綿毛案は、意味合いとしてクライアントにしっくりきたようです。
風に乗って自由気ままに飛んでいくっていうのは、風景を見ながら思いを巡らせることに通じるような。
なので、展望室内の4ヶ所にあるこのグラフィックはそれぞれの方角に向って綿毛が飛んでいってます。
気持ちも飛んでいってもらえるように。

JR TOWER
http://www.jr-tower.com

I’ve known Mihoko Furuya of PLUS S for many years.Our ages are not so different, but when I was studying at the Hokkaido Institute of Design, she was teaching there.Her class was quite different from the others and painful to me, as I just wanted to draw and do illustrations, but somehow it was unforgettable.

Drawing lines with a sharpened chopstick like a pencil (if I remember right) with a left hand was one. They created unexpected results. Well, I could see the points now, but no way to understand then.

While after I graduated the school, I finally knew what kind of works she was doing. She knew a worldwide known artist, Per Arnoldi and coordinated his art and design works in Japan.

So at the time I started my own works, I had some influences from Per Arnoldi’s posters, and it remained in me. I was really attracted by his designs with a strong composition created by simple shapes and few colors.

I think it is a very cleaver design, without saying much. Because of Ms. Furuya, I had opportunities to meet Per Arnolidi personally, and also inspirations and supports from herself.

It was a year before or so, when she asked me to work on the artwork for the JR Tower observatory. It was to design on the light fixtures the wall in elevators with the concept for the observatory.

It was “journey of mind”, very abstract, and meat that this observatory floor was not just a place to look at sceneries from there, but it should be an opportunity to imagine the cities, countries or even the time beyond.

I prepared few ideas, the one with puffs of dandelion seemed to fit in the thought of the client. Flying away freely with the winds may links to the way having thoughts by looking at the scenery. So the artwork for four corners of the ceiling on the observatory floor shows the puffs flying away to each direction. Hoping our mind to be the same.