Sapporo City
札幌スタイル デザインセミナー ポスター
2006
- AD,D : MASAYUKI TERASHIMA
2004年、札幌市経済局が音頭をとって、
札幌の新しいデザインを発掘する目的で札幌スタイルデザインコンペティションが開催されました。
札幌のイメージに合った新商品を応募してもらうもので、経済効果も狙った企画ですね。
僕は審査員をお願いされましたが、もともと札幌に決まったスタイルなどありませんから
手さぐりの審査になるだろうと予想していました。
商品として売れるものがいいのか、発想がユニークなものがいいのか。
フタを開けてみると、やっぱりはじめて見るものは新鮮で自然と票が集まりましたね。
このポスターは札幌スタイルの関連イベントとして企画された僕のデザインセミナーの告知用です。
自分の中に確かな札幌スタイルのイメージはありませんので、
何か意外な要素を組み合わせたタイポグラフィにしたかったんですよ。
それで持ってきたのが、ヨーロッパの装飾文字、カリグラフィと呼ばれるものですね。
日本でいえば書のようなもので、長い歴史があります。
以前、専用のペンと簡単なテキストを買ってあったので、引っぱり出してきて書いてみました。実は初体験。
でもこれが以外と簡単で、仕上がりも気持ちよかったんですよ。
自分でもけっこう器用だなって思います(自画自賛?)。
こういうことって、プリミティブで楽しいんですよね。
ホントはアルファベットをデコレートする技術ですが日本語に使うと和洋折衷で不思議なムードになりました。
何だか変だけど、まあいいんですよ。デザイナーはコンサバじゃだめなんです。
だからデザインに迷ったら、迷わず変なほうでいきます。
In 20204, the City of Sapporo started the Sapporo Style Design Competition to find new designs in Sapporo.
The plan was to develop economical effects by new products with the image suitable for Sapporo to be entered to the competition. I was a member of the jury and knew it would be uneasy process, because there was no special style in Sapporo.
Wondering what they should be; with good sale potential or unique ideas. The products new to us had fresh impressions on us, and it showed as the voting result.
This poster was for the design seminar held as a part of this event.
I didn’t have any clear images of the Sapporo Style, therefore I tried a typography style combining unexpected elements. What I used was the calligraphy, decorated characters in Europe. It can refer to the Sho (Japanese calligraphy), both with a long history.
I took out the special pens and easy textbook I had bought before and tryed. Tell you the truth, I had never tried it before, but it wasn’t difficult and actually I liked the result. I thought I’m pretty clever (self-praise.) This kind of things are quite basic and fun to work with.
This is originally to decorate alphabets, but by applying to Japanese characters, it resulted in a mysterious with both Western and Japanese moods. It’s strange but works. Designers can not be conservative.
So when I hesitate what to do with your design, I always go for the strange one.