Terashima Design Co.

Sapporo ADC

札幌ADC クリエイターズミーティング 2003 ポスター

2003

  • AD,D : MASAYUKI TERASHIMA

札幌ADC(札幌アートディレクターズクラブ)は、
年に一度、北海道の広告、デザイン、CMなどを集めて審査会を開き一冊の年鑑にまとめるため2001年に設立されました。

東京ADCは全国の作品を審査するものですが、
おもに東京のクリエイターが中心で、地方には敷居の高いものでした。
北海道では東京ADCになんて出せないと思っている人がほとんど。
そこでまずは北海道で競い合う場を作ってみようと。

お手本となったのが富山ADC。札幌より5年ほど早く始まっていました。
富山にはJAGDA新人賞も受賞した はせがわさとしさんがいて富山ADCを引っぱっていました。
2000年にポスタートリエンナーレ富山を見学するため、バナナムーン・ステュディオの前田弘志さんと富山へ。
そこではせがわさんと知りあったことで、すっかりその気になってしまいました。
「こんな小さな町でやれるんだから、札幌でやれないわけないでしょ」「本気の人がふたりもいれば大丈夫」
そんなふうに背中を押されて帰ってきた翌週、何人かのアートディレクターの方に声をかけるとみなさん意外と協力的。
あっという間に話は進み、札幌ADCはスタートしました。

このポスターは毎年春に開催している会員総会の告知用。
この年は僕が賞状を作ったんですが、そのデザインを使ってポスターを作ったんですね。
文字を拡大しながらコピーしただけの簡単なものですが、おもしろい形を探して何度もやりました。
この程度のエフェクトはMACを使う人ならあたり前にやっていると思いますが、
意外と実際のデザインには利用しない気がします。
一見無意味に思えるようなエフェクトもけっこう使えるもんです。
アイデアにつまったら“なんとなくMACをいじってみる”のもいいですね。

Although Tokyo ADC examines works across nation, the main creators are those from Tokyo. The creators from rural area tend to hesitate in submitting their works for Tokyo ADC. Accordingly, I decided to make a place in which those creators can compete in Hokkaido.

It was Toyama ADC that served as a model. Toyama ADC started five years before Sapporo ADC. Mr. Satoshi Hasegawa, who won the JAGDA new designer award, was leading Toyama ADC. In 2000, I went to Toyama with Mr. Hiroshi Maeda of banana moon studio in order to see the Poster Triennial Toyama.

And by getting acquainted with HASEGAWA, I made up my mind completely. “Since it could be done in such a small town, it must be definitely possible in Sapporo””When two people mean it, it must be possible”The next week when I returned to Sapporo, all encouraged, I talked to some art directors and found that they were surprisingly supportive. The talk progressed in no time, and Sapporo ADC was started.

This poster was produced for the notice of the member general meeting held in spring every year. I designed the certificate of merit this year, and I used the design to make this poster.

This poster was produced simply by copying the design while I adjusted the size of the characters.But I tried adjustment so many times by searching interesting shapes.

Although I think that MAC PC users regularly use the “effect” function of this level, perhaps it is not surprising that the effects functions are not used so often for actual designs. The effects, which seem meaningless, can be also effectively utilized. When you get stuck for idea, it might be helpful to play around with MAC.