FM Hokkaido
AIR-G’ CHRISTMAS ポスター
1996
- AD,D : MASAYUKI TERASHIMA
1996年、“グラフィックデザイン”としてのポスターを意識して作りはじめた頃のもの。
まだ簡単なことしかできない3Dソフトで立体をつくるのが楽しかったんですよ。
レンダリングが進んで形が見えてくるとワクワクしましたね。
これは当時の名称が「ストラタビジョン」というアプリケーションでした。
さすがに今は普通の3Dヴィジュアルだと目が慣れてしまっているので、ほとんどつくらなくなりましたが、
立体のヴィジュアルというのは平面のポスターに奥行きを与えてくれるので、空間を感じさせたいときには手っ取り早いですよ。
でも2次元の素材で奥行きのあるものをなんとかつくりたいですね。
このポスターは、はじめてポスタートリエンナーレ富山に送ったものでもあります。
富山県立近代美術館で3年に一度開催されるポスターの国際コンペです。
とりあえず入選して、図録にも小さく載ったんですが、ホント嬉しかった。
出品する半年前ぐらいでしょうか、ススキノで永井一正さんを囲んでの食事会がありました。
その時おかしな質問したんですよ。
「どうしたらいいデザインができますか?」なんて。
そうしたら「たくさんつくることですよ」とだけ。そのときは、まあそうだよなと思いましたが、
何年かつくり続けてきて、最近やっとその意味がわかってきました。
やっぱりプロセスが必要なんですよ。悩んだり失敗したり。
本気でつくりはじめて15年ぐらいになりますが振り返るとポスターだけでも100枚以上ありますね。
でもまだまだ途上な感じですよ。今はもう見たくないポスターも多くありますし。捨てちゃったものもあります。
いい練習だったなと。
富山で入選した後、すぐに永井さんにお礼の手紙を書いたんですよ。
「おかげさまで少し前にすすみました」って。
返事は来ませんでしたけど。
It was 1996 that I started making posters consciously as a “graphic design”. I enjoyed producing three-dimensional graphics with 3D software, which could only do simple stuff. It was exciting for me to see 3D rendering progress.
I used the application called “Strata Vision” that time. I rarely use it now though because people got used to normal 3D visuals.
3D visual is useful so as to easily provide a poster with an appearance of depth. But I also would like to make a poster with depth by using only two-dimensional materials.
This is the poster that I sent to Poster Triennale Toyama for the first time. It is an international poster competition held once every three years in the Museum of Modern Art, Toyama. I was very happy that my poster was chosen and appeared in the catalogue.
Half a year before I submitted the poster, I talked with Mr. Kazumasa Nagai over dinner at Susukino in Sapporo. That time, I asked him, “How can I design nicely?” He answered, “You just design many.” After some years of designing many posters, I am finally starting to understand what he meant. After all, it is the process of struggling and failing that matters.
It’s been almost 15 years since I seriously started working on designing posters, and I have already produced more than 100 posters.
But I am still in the process of learning. There are many works that I don’t even want to see now or that I have already thrown away. But it has been all good practice after all.
Right after I won the prize in Toyama, I sent a thank-you letter to Mr. Nagai, in which I wrote, “Because of your advice, I made some progress.”
Of course, I did not get any reply from him.