Terashima Design Co.

Day By Day

MORE MUSIC, NO MORE WAR ポスター

2000

  • AD,D : MASAYUKI TERASHIMA

これは勝手に作って売り込んだポスターです。
シリーズでヘリコプター篇もあります。もちろん反戦がテーマです。

この頃やたらと「空爆」という言葉がメディアから聞こえてきてたんですよ。
これは2000年の東京TDC(東京タイポディレクターズクラブ)年鑑のノミネート作品に選んでもらったんですが、
やっぱリ褒められると嬉しいし、その気にもなりますよね。

幼稚園ではじめて絵を描いて家に持ち帰ったときに、母親が極端に褒めてくれたんですよ。凄いって。
その時完全にすり込まれましたね。自分は絵がうまいって。
大きくなるにつれて、そうでもなさそうだということがわかるんですけど、思い込んでるから楽しくて、たくさん作るわけですね。

誰でも数をこなせばそれなりになるもので、うまく騙されてしまったというのが子ども時代なんですね。
母に聞くと、そんなこと言ったかなあととぼけてるんですけど。
親の発言は責任重大ですよ。逆に自信を失わせることもできますしね。

このポスター、銀座でのTDC展で展示されたんですね。
そのすぐあとに東京で佐藤卓さんや、資生堂の澁谷克彦さんなどにはじめてお会いしたとき、
「あの飛行機のやつ作った人」って紹介されたんですよ。
作品が見えてはじめて仲間に入れてもらえるような感じなんですね。
このポスターを作っといて良かったなと思いましたよ。

実はその3年ほど前に、大阪で三木健さんと名刺交換する機会がありました。
そしてそのとき三木さんに言われたひとことがずっと残ってました。
「今度、作品で見せてもらいます」って。
それからですよ、本気でJAGDA年鑑に載せなきゃって思ったのは。

I voluntarily produced and marketed the poster. There is also a helicopter version in the series. As you can see, it is an antiwar poster.

That time I often heard the word “air strikes (bombing)“ in media. This poster was chosen as one of the nominated works in the Tokyo TDC (The Tokyo Type Directors Club) yearbook. Praise is always pleasant and makes me feel up to it.

When I first made a drawing in kindergarten, my mother praised my work so much telling me it was brilliant. It totally made me believe that I was so talented at drawing.

As I grew older, I came to realize that I was actually not that brilliant at it. But, I enjoyed drawing many pictures because I still believed that I was somewhat good at it. As a child, I think I was deceived successfully by my mother’s words. When I told this story to my mother, she acted as if she didn’t know. I think parents are so responsible for what they say. Sometimes, they could even make children lose their confidence.

This poster was shown at the TDC exhibition in Ginza. Afterwards, when I met Mr. Taku Satoh and Mr. Katsuhiko Shibuya of Shiseido, I was introduced as “the person who made the poster of the plane.” It seemed that one could finally get into a group only after his/her work was recognized. So, I was glad that I made the poster.

Actually, three years before I made the poster, when I exchanged name cards with Mr. Ken Miki in Osaka, he said, “Please show me your work next time.” It was when I started thinking that I have to take a serious action in order to put my works in the JAGDA yearbook.