Terashima Design Co.

Jagda Hokkaido

WE LOVE HOKKAIDO ポスター展 2000 ポスター

2000

  • AD,D : MASAYUKI TERASHIMA
  • P : HITOSHI YONEYAMA

We love Hokkaido ポスター展、
第1回目の開催告知ポスターです。

このイベントはJAGDAの北海道エリアが主催して、年に1度、会員に限らず道内のプロのデザイナーが出品します。
これだけの大きなポスター展ははじめてのことだったので、
どれだけ参加してくれるのか心配でしたが作品は100点近く集まったように記憶してます。
参加費まで貰ってましたけど。

一般の人も入りやすいギャラリーでしたので、
「なんだか面白そうな展覧会」と思ってもらえる、そんなポスターになればいいかなと。

被写体は、札幌で当時海洋飛行という有名デザイン事務所を主宰していた後藤精二さん。
今は北海道芸術デザイン専門学校の校長をされてます。
このころ僕も後藤さんもJAGDA道央の幹事でしたので、
ミーティングで良く顔を合わせていましたが首から上の後藤さんのフォルムはオブジェとしてインパクトがあったんですね。
ご本人には詳しいことを言わずにスタジオに呼び出して容疑者のように正面、横、後ろと撮影したんです。
思った通り最高の“ブツ撮り”ができました。

このポスターはJAGDA年鑑への応募を想定して4連です。
応募規定でシリーズは4点までだったことだけでなく、審査会場に並べられたときの面積の問題なんですね。

審査会を見たことのある富山のADはせがわさとしさんや東京の新村則人さんに教えてもらったんですけど、
東京の人たちが出品するポスターはB0なんて当たり前、B0の4連だって珍しくないわけですよ。
そんな中で審査員が歩きながら審査するんですけど、
作品の量が多いし時間もないのでB1ポスター1枚なんて2歩ぐらいで通り過ぎちゃうらしいですね。

小さなポスターでもホントに強いものは残りますが、ボーダーライン上だと厳しいものがありますね。
この頃はまだまだ自信がなかったんですよ。それで少しでも長く見てもらえるように4枚も作ったわけです。

とにかく目立たせるために後藤さんを利用してしまいました。
こんなに切り刻んでしまって、後藤さんホントは怒ってたんじゃないかな。

This is the first announcement poster for “We Love Hokkaido Poster Exhibition”

JAGDA Hokkaido Area annually hosts this event in which any professional designers in Hokkaido beyond registered members show their works. Because it was our first time to hold this large-scale poster exhibition, I was a little concerned about the number of participants. After all, the exhibition successfully gathered approximately 100 posters according to my memory, while we also received participation fees.

Because the gallery had an atmosphere easy to enter for the general public, I hope this poster helped make people think “there seems to be an interesting exhibition.”

The photographic subject is Mr. Seiji Goto who presided over a famous design office called “Kaiyou Hikou” that time in Sapporo. He is currently the school principal of Hokkaido College of Art & Design. At that time, both Mr.Goto and I were executive board members of JAGDA Hokkaido, Therefore, I often saw him at the meetings. Then I found that the form of his head had a strong impact as an object.

I called Mr. Goto to a studio without detailed explanation to him and started shooting his pictures from the front, the side and the back. as if he was a crime suspect. I successfully completed my shooting of this “object”.

This poster is made up of four posters as a series, because I assumed to apply for the JAGDA yearbook. The application regulates that the number of posters in one series should be up to four. Additionally, the area given in the venue for the poster review was limited.

Mr. Satoshi Hasegawa, AD from Toyama, and Mr. Norito Shinmura from Tokyo, both of whom have seen the review process, told me that creators in Tokyo often submit posters of B0 size. A series of four B0 posters is also not uncommon. When the judges walk through reviewing all the works,
they pass one B1 poster by two steps because of the large number of posters and the limited time to review.

While a small poster with prominent strength will survive the evaluation, it will be difficult for those small ones on the borderline to remain. I was not still confident that time. In order to attract more attention from judges, I made a series of four posters.

In order to make my poster stand out, I took advantage of Mr. Goto. I cut down the object like this after all… I am afraid that Mr. Goto was actually angry.